tisdag 15 juni 2010

På helgkurs!.

Hundarna

Nipa och Doris

Peter Nilsson

I helgen så var jag och Nipa på kurs med inriktning apport, lydnad och spår hos Anders Landin.
Som jag tidigare har tyckt då vi har hälsat på där nere så var det mycket givande... Dels att få tips under tiden man gör olika moment och dels att se hur andra hundförare jobbar med sina hundar. Stopp tränade vi i kaninhägnet och nu kan jag med gott samvete säga att jag har ett BRA stopp på min ganska kaninsugna munsterländer. Vi tränade även apportering inne hos kaninerna. Det gick riktigt bra med. Jag har haft lite problem med att Nipa är lite långsam in med apporten och detta beror på att jag har berömt vid fel tillfällen och att jag har haft lite höga krav vid avlämning istället för att göra det roligt för henne... Ändrade infallsvinkel och farten har redan blivit bättre... Tänk vad lite kan göra mycket :)
Hur som helst kan jag rekommendera alla som vill göra nåt bra av sin hund att åka till Landin eller någon annan duktig tränare... Även de som anser sig ha kunskaper över andra kan säkert lära sig en hel del. Nu har suget efter jakt och prov ökat ytterligare och det är inte långt kvar till hösten... Ska förhoppningsvis på eftersöksprov i Alfta 3/7 om det är nån mer som är sugen att åka dit så hör gärna av er...
Tack till Anders, Peter och alla kursdeltagare för en trevlig och givande helg!
Kolla den här länken på Landins hemsida med
http://landins-hund-katt.se/2010/06/emelies-stravhar-doris-i-poinerklass-pa-apporteringstavling/

/Erik o Nipa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar